donderdag 8 mei 2014

Mobiele telefoon opladen met mini zonnepaneel

De mobiele telefoon is voor mij een nuttig apparaat, maar het beheerst niet mijn leven. Een abonnement heb ik niet. Een prepaid sim is voldoende. Om de paar maanden storten we daar een tientje op. 
Soms kan ik gebruik maken van wifi, een internetbundel is aan mij nog niet besteed. Ondertussen hebben we wel een android smartphone, waarop ook best leuke apps geïnstalleerd zijn. Geen enkele app heeft mij echter nog kunnen overtuigen van het feit dat ik 24/7 in staat moet zijn om er iets mee te doen. 

Stroom is af en toe wel een probleem. Omdat ik de mobiel maar weinig gebruik, kan het wel eens gebeuren dat de accu leeg raakt. Zo was ik onlangs een dag weg, en werd ik tegen de verwachting in gebeld. Op enig moment was mijn accu daardoor nog maar voor 15% vol. Omdat ik aan het eind van die dag bereikbaar moest zijn via sms, zocht ik naar een oplossing voor een dreigend energietekort. Gelukkig had de receptie van het Business Centre waar ik was een aantal opladers voor mobiele telefoons voor dit soort situaties beschikbaar. De lader met de juiste connector was al gauw gevonden, en mijn mobieltje werd weer voorzien van stroom. Met een duidelijke blijk van dank heb ik de lader later weer terug gebracht.

Terug in de trein zag ik een medepassagier met een mobieltje waarbij in het hoesje een ingebouwde zonnecel zat. Thuis gekomen, ben ik direct gaan zoeken op het world wide web naar iets soortgelijks voor mijn mobieltje. Ik vond een minizonnepaneel ter grootte van een mobiele telefoon, die in staat is voldoende stroom voor o.a. een mobiele telefoon of laptop op te wekken en te bewaren. Het apparaat kan hiermee direct geladen worden, maar dat kan ook op een later tijdstip. We hadden nog wat cadeaubonnen liggen. Daarmee was het apparaatje snel en zonder investering aangeschaft.



Vanaf nu heb ik dus een met zonne energie geladen mobieltje geladen bij me. En als ik iets langer van huis ben neem ik de zonnecel oplader mee. Dan hoef ik nooit meer de stekker van de lader in het stopcontact van iemand anders te stoppen. Iets wat tegenwoordig heel normaal lijkt te zijn. Als ik ergens op een vergadering of cursus ben, zijn er altijd wel mensen die spiedend binnen komen, op zoek naar een stopcontact. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, wordt de stekker zo in het contact gestoken, en wordt zonder vragen de energie afgetapt. 
Tja, ik ben nog van de generatie dat je vraagt of je bijvoorbeeld ergens gebruik mag maken van het toilet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten